De sterke economische groei en snelle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren vragen veel van MKB bedrijven. Thema’s zoals digitalisering, innovatie en de arbeidsmarkt vragen om een herijking van het businessmodel.  En dat is terecht. Bedrijven die dit doen, groeien harder en halen meer omzet uit nieuwe diensten en producten. En in een tijd met steeds meer technologische mogelijkheden, lijken we af te wijken van de fundamentele principes die ooit zo belangrijk waren.

Businessplan: in de onderste lade of onvoldoende vastgelegd

Het is opvallend hoe vaak een actueel businessplan ontbreekt. In het verleden is de strategie wel gedocumenteerd, maar daar is het vaak bij gebleven. Betrokken medewerkers kunnen weinig over de inhoud van het plan melden. Er wordt gewezen naar de manager. Hij of zij zal de uitgezette koers ongetwijfeld weten.

Optimaliseer jouw huidige businessplan met het gehele team

Je ontkomt er niet aan om de vele veranderingen in jouw sector te verwerken in jouw bestaande businessplan. En heb je nog geen businessplan, dan adviseren we je om hiermee aan de slag te gaan. Een actueel businessplan is niet alleen nuttig voor jou als ondernemer, maar voor het gehele team. Door bij het schrijven van een businessplan gestructureerd te werken, kom je niet voor verrassingen te staan. Het businessplan geeft antwoord op al je vragen die op dat moment spelen. 

Er zijn verschillende soorten ondernemingsplannen. Er zijn partijen die gratis sjablonen aanbieden om tot een uitgebreid businessplan te komen. Voor het schrijven van een businessplan adviseren wij hiervoor het Business Model Canvas te gebruiken. Met als resultaat een businessplan op slechts 1 pagina.

De negen stappen van het Business Model Canvas

Onderstaand tref je het Business Model Canvas aan. Het midden van het model is jouw unieke product of dienst. Aan de rechterkant van het model zie je de klanten. De linkerkant is de interne organisatie. Laat je niet verleiden om linksboven in het model te beginnen. Dat lijkt zo vanzelfsprekend, omdat wij lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Klantwaarde is het middelpunt van het Businessmodel! 

Vanaf het begin denk je aan het creëren van klantwaarde in combinatie met klantsegmenten.

Bedrijven die nu succesvol zijn met een eigen businessmodel, zijn al bezig met het business model van morgen.  Een gezamenlijke taal om het bestaande business model te innoveren en te managen is een kracht van het model.  Het model vereist echter wel een scherpe focus en zicht op de voor- en nadelen voor de klant. Je loopt anders het risico dat de basis van het Buisness Model Canvas onvoldoende is. Laat Tincan jou helpen bij het opstellen van het Business Model Canvas.

Drie vormen van ondersteuning door Tincan

A

Individuele begeleiding

1-op-1 begeleiding van ondernemer/manager

Je leert met het model werken

Een aantal tools zoals de klantreis en impactanalyse, worden toegelicht.

Je gaat aan de slag met je eigen bedrijf

Duur : 2 dagdelen op 1 dag (dagdelen ochtend, middag, avond)  Ook in het weekend mogelijk.

De kosten zijn € 995,- (excl BTW).

A

Incompany training

Tot 10-12 deelnemers

Je leert met het model werken

Je gaat aan de slag met je eigen bedrijf

Een aantal tools,  zoals de klantreis en impactanalyse, worden toegelicht.

Duur : 2 dagdelen (dagdelen ochtend, middag, avond)  Ook in het weekend mogelijk.

De kosten zijn € 1.250,- (excl BTW)

A

Businessplanning traject

Echt innoveren met een compleet traject

Afhankelijk van de wensen van de klant worden diverse diverse modellen uitgewerkt. (Business Model Canvas, de klantreis, een impactanalyse etc.)

Duur : 8 – 12 weken (afhankelijk van de wensen van de klant)

Toelichting Business Model Canvas (video)

Hannah Arendtweg 52, 1349 CM Almere

Van Houtenstraat 10, Naaldwijk

Tel. 085 – 06 06 390

   e-mail : hallo@tincandigital.nl

 

× Chat met Thomas en Wim van Tincan Digital